I LOVE TO SHARE MY TRUE LIFE, TRUE LOVE, TRUE MOTIVATIONAL, INSPIRATIONAL, TRUE HEALTH, TRUE BEAUTY WITH THE TRUE NATURAL SUPPLEMENTS..
WELCOME HERE AND THANK YOU FOR VISITING SUPERBGOJES.BLOGSPOT.COM

Monday, 7 September 2015

KEPERLUAN PROTEIN DALAM TUBUH

Errmmm.... apa dia PROTEIN??

Protein adalah asas blok binaan untuk kesihatan kritikal dalam pembinaan dan pengekalan otot, pemulihan tisu, imun badan dan hampir keseluruhan fungsi tubuh...

Wah...penting sungguh KEPERLUAN PROTEIN dalam tubuh badan manusia kan??.. dah la manusia ni tak boleh menghasilkan sendiri PROTEIN tu..tak macam haiwan..arnab tu boleh je nk hasilkan protein dari badan dia sendiri...

Manusia??.. haaa... dari mana nak dapatkan PROTEIN ni??.. tentulah dari sumber pemakanan kannnn.... tapi kadang-kadang pemakanan kita pun, setelah di masak /  terlebih masak..jadinya...??...matilah juga protein tu... tiada nutrisi pun...errrmmm... bab cara masak...kena merujuk pada pakar chef la gini kannn... masak secara sihat...hihihiih...

Ok, hari ni...Elly nak kongsikan..KEPERLUAN PROTEIN yang perlu kita ambil mengikut jantina, peringkat umur dan kumpulan...

Ini bukan Elly sesuka hati buat tau...ini hasil daripada RDA (Recommended Daily Allowance)..
Jemaah Makanan dan Pemakanan Majlis Penyelidikan...






Kebangsaan >> Cadangan PROTEIN harian (1980) gram

KANAK-KANAK 12 TAHUN KE BAWAH
1 - 3 Tahun = 23 gram
4 - 6 Tahun = 30 gram
7 - 10 Tahun = 34 gram

DEWASA
Lelaki (15 tahun +) = 56 gram
Wanita (19 tahun +) = 44 gram
Ibu Hamil  = 74 gram
Ibu Menyusu = 64 gram

JANTINA
Lelaki (11 - 14 tahun) = 45 gram
Perempuan (11 - 14 tahun) = 46 gram

Persatuan Perubatan British menyarankan seorang dewasa perlukan 80 - 100 gram PROTEIN sehari. Walaubagaimanapun, pengambilan protein yang lebih adalah baik untuk tubuh.

Dan pastikan pengambilan protein itu adalah daripada sumber NON-GMO...~ non-Genetically Modified Organism, yang mana penghasilan soya bagi ESP SHAKLEE ini diproses pada kadar suhu yang rendah, jadinya tak matilah nilai nutrisi protein itu sendiri... 

Kalau nanti ada beli bahan-bahan makanan/minuman, cuba tengok ..ada tulis NON-GMO ke..GMO??.. Bahasa yang senang untuk difahami, 'NON-GMO' adalah sesuatu bahan yang tidak diubahsuai prosesnya...tiada cucuk sumber chemical nak bagi subur ke... nak bagi gemuk cepat ke..nak bagi membesar cepat ke...nak bagi takde biji ke..., gitulah maksud NON-GMO yang mudah untuk difahami...

Apa-apapun...PROTEIN daripada sumber ESP SHAKLEE...adalah dari sumber soya NON-GMO..dan ternyata menjalankan ujian klinikal juga...
so??.. minumlah dan amalkanlah tanpa rasa risau, was-was... ;)

TAWARAN HEBAT untuk ESP SHAKLEE sepanjang September ini...
Nak dapatkannya??.. ok..boleh berhubung dengan Elly ye..

Terima kasih kerana sudi membaca... ;)




    ELLY 0192221610
    SID: 914472
    COD: PUTRAJAYA, NILAI, SALAK TINGGI

    Emel: syamelly29@gmail.com


    Salam sayang;
    Elly Khalid


4 comments:

  1. hye elly, kak ana singgah malam..info yang bagus buat semua :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak ana... moga manfaat... ;)

      Delete
  2. ilmu yang menarik! baru ku tahu hihihi

    ReplyDelete