I LOVE TO SHARE MY TRUE LIFE, TRUE LOVE, TRUE MOTIVATIONAL, INSPIRATIONAL, TRUE HEALTH, TRUE BEAUTY WITH THE TRUE NATURAL SUPPLEMENTS..
WELCOME HERE AND THANK YOU FOR VISITING SUPERBGOJES.BLOGSPOT.COM

Tuesday, 6 October 2015

8 TANDA! ANDA DAH JUMPA KERJA SEUMUR HIDUP ANDA...

Assalammualaikum....
Para pembaca Superbgojes semua..apa khabar...
harap semuanya sihat walafiat di dalam musim jerebu yang sangat tidak sihat ni...
Jaga kesihatan ye... ;)

oppsss...pagi ni rasa teruja nak share sesuatu TANDA yang mungkin ada di dalam jiwa, hati, minda anda semua...

Saya, dahulunya pernah bekerja makan gaji, sambil melakukan bisnes sampingan iaitu Shaklee ini...
pengalaman saya ketika itu, saya puas...sebab kerja makan gaji tu... saya suka environment dan corak kerjanya...

Tapi, bilamana dapat dinaikkan pangkat, perlu mengikut arahan untuk keluar dari jabatan tersebut. opppsss... bermulalah episod ngeri bagi saya..hihihi.. haishhh tak boleh dilupakan sungguh laaa haiiii.....


Sampai-sampai ofis...beginilah keadaan meja saya..
surat-surat yang diterima untuk diminitkan, diambil tindakan...
waaaa...lenguh ooo tangan nak minit....

Keadaan anak yang ketika itu, selalu tidak sihat (duduk di nursery, paham-paham je laaa kannnn), membuatkan jiwa saya sebagai seorang ibu ni memberontak... 
memberontak bukannya apa.. tapi sebab PAKSA RELA meninggalkan anak di sana yang masih kecil...lepas pantang terus naik kerja menerima tawaran kenaikan pangkat.



Inilah fail-fail yang bertimbun untuk ditandatangani oleh saya seorang...
uwaaaa... berpinar mata, juling mata saya nak sign surat jek....
kena semak sekali, ejaan, nama, no ic dan sebagainya...
balik rumah...saya muntah..sebab stress amat...huhuhuhuh



Kesihatan saya semasa di tempat kerja baru sering terganggu...disebabkan keadaan persekitaran dan corak kerja yang membuatkan saya tertekan. Sampaikan ada orang menegur saya... saya nampak SAKIT..KURUS..

oh...yeke??... saya pun tak perasan semua tu.. tapi yang nyata...hati, jiwa, minda saya 
amat tertekan ketika itu...
bayangkanlah..bangun dari tidur...saya dah menangis...
dalam perjalanan nak pergi kerja, minda saya serabut...
dah sampai menjejak kaki ke pejabat...jiwa saya memberontak...
duduk di meja work station, buka pc, terus mengalirkan airmata...

hoohohohohoh... tak tahulah...memang tiba-tiba je... 
kenangkan balik...saya pun tak tahu macam mana saya boleh bertahan selama 8 bulan di sana.
kekuatan saya ketika itu, hanyalah bergantung pada Allah semata..

Dalam masa yang sama, bisnes Shaklee saya tetap berjalan seperti biasa. Ujian inilah yang menguatkan saya untuk meneruskan bisnes ini disamping coaching anak empire saya ketika itu untuk sama-sama berjaya....

Nak dijadikan cerita, anak saya dijangkiti demam viral/bakteria... allahuakbar... dan bermulalah episod saya bertekad untuk memohon cuti tanpa gaji selama 270 hari.

Alhamdulillah, permohonan saya diluluskan oleh majikan saya...
saya rasa masa tu...BEBAS dari cengkaman tekanan tersebut...dan saya di 'pool' kan sementara saya bercuti ini... maknanya saya memang dah tak akan balik ke jabatan lama tu... sebab tempat saya kritikal, memang memerlukan pengganti dengan segera.

Orang kata...kalau maknya mengalami tekanan, berjangkit laaa kat anaknya.. dah la anak saya masih kecil dan fully menyusu badan... jadi secara tidak langsung, anak saya pun terkena aura negatif yang saya bawa dari ofis... huhuuhuh..sedih..kesian dia...

9 bulan di rumah, mengadap anak, menguruskan rumahtangga sendirian berhad... dan menjalankan bisnes Shaklee secara online...membuatkan jiwa, diri, minda saya sihat!!.. FREEDOM rasanya...

Pabila habis 9 bulan... saya perlu melapor diri semula... haish..nak kata apa nya??. berdebar, sebab dah lama tak jadi pekerja ofis kan...hihiih.. dan lagi satu berdebar tempat di mana yang akan mereka hantar saya...

Alhamdulillah, mendapat kerja yang boleh masuk jiwa..(buat kewangan)...tapi..lama-lama... errrmmm...errrmmm...dan sekali lagi saya diuji...anak saya mengalami demam viral...memerlukan saya untuk bercuti lama, menjaga dan memantau keadaan kesihatannya.

Cuti tak boleh sebarang cuti... jadi keadaan tersebut membuatkan jiwa, minda saya kembali serabut...
apa tindakan perlu diambil pula kali ni?
berserah dan hanya bergantung pada yang MAHA ESA...
memohon jalan yang terbaik buat saya...

Allah itu maha mengetahui segalanya....saya sangat percaya dengan aturan Allah...sesuatu yang berlaku mesti ada ASBABnya... yang terbaik untuk kita sebagai hambaNYA..

Saya disahkan mengandung...(anak ke 4)
Allahuakbar... memang kalau dah namanya saya mengandung...saya kena siapkan mental fizikal untuk menghadapi hari-hari yang penuh dengan dugaan sickness..

Keadaan kesihatan saya sangat-sangat tidak mengizinkan, dan memerlukan saya berehat panjang...dan saya tak boleh stress.... kalau datang apa jua situasi...saya stress.. alamatnya..
eerrrmmmm... sakit kepala yang amat sangat hinggakan tak dapat nak buat apa..

Perjalanan Allah tu sangat cantik... saya perlu berehat dari bekerja di situ...
dan sekali lagi...saya di rumah menguruskan anak, urusan rumahtangga dan terus menjalankan bisnes Shaklee secara online dari rumah..

Pagi ini, terjumpa satu artikel ini, yang menarik perhatian saya di ketika ini...
8 TANDA-TANDA MENUNJUKKAN ANDA TELAH BERJUMPA 
KERJA SEUMUR HIDUP ANDA..





Bila saya tanya pada suami saya,,,,ada ke ciri-ciri tanda atas ni, ada dalam diri saya sekarang?
Suami jawab..."ye ada...."

Yang nyata, saya bahagia, tenang sekarang....
tanpa tekanan kerja yang sering membuatkan saya serabut... huhuuhu...
dan yang membuatkan saya dan suami cukup terharu..
adalah sangat-sangat berharga pabila, anak-anak dapat kami besarkan depan mata...

Dapat melihat tumbesaran mereka depan mata.. tak terlepas satu detik pun..
dapat memasakkan makanan kegemaran mereka dan suami
dapat bersama-sama mereka...
suka duka kami bersama...
kami bahagia...kami tenang...

Sesungguhnya ada sesuatu perjalanan yang sangat baik buat kami sekeluarga yang
Allah sediakan untuk kami....
Perjalanan yang 'satu'...menuju kejayaan ke arahNYA secara mendalaminya dengan lebih terperinci...
Syukur Alhamdulillah...

dan saya amat bersyukur dikurniakan kawan-kawan yang bersama berjemaah untuk ke arah yang 'SATU' itu... 
pertemuan jalanan inilah yang saya dan suami nanti-nantikan...
pengorbanan membawa kepada hasil kerja ke jalan ALLAH... alhamdulillah....

'PRICELESS.......'

Anda??.. bagaimana pula?..
sudah berjumpa dengan kerja seumur hidup anda??.. ;)

Setiap orang ada pengalaman, cerita masing-masing kan...
dan tak boleh nak disamakan dengan kisah saya ni... huhuhuhu...

saya doakan anda yang membaca ni...
semoga anda menjadi hamba, khalifah Allah yang sangat kental, kuat imannya,
bergantung dan berserah padaNYA...

usah bersedih, atau berputus asa dengan ujian yang diturunkan...
sesungguhnya ada SESUATU ASBAB yang kita tak tahu...
percaya dan yakin itu adalah ATURAN ALLAH yang terbaik!!


Salam sayang;
Elly Khalid

1 comment:

  1. Agak-agak sudah saturated kena berhijrah untuk mencari cabaran baru kata ex-boss tempat kerja lama saya. Kalau lama satu tempat ia akan menjadi kudis. :)

    ReplyDelete