I LOVE TO SHARE MY TRUE LIFE, TRUE LOVE, TRUE MOTIVATIONAL, INSPIRATIONAL, TRUE HEALTH, TRUE BEAUTY WITH THE TRUE NATURAL SUPPLEMENTS..
WELCOME HERE AND THANK YOU FOR VISITING SUPERBGOJES.BLOGSPOT.COM

Tuesday, 18 August 2015

HIDUP BERSANGKA-SANGKA

Assalammualaikum,
Apa khabar pembaca Superbgojes.....

Saya harapkan semuanya dalam keadaan sihat walafiat...alhamdulillah...
Nafas kita ni pinjaman sementara daripada Allah...tidak kekal..
Anak, suami, ibu, ayah, adik, kakak, abang, duit, rumah, kereta, emas, segalanya yang kita miliki sekarang...semuanya PINJAMAN...

YANG KEKAL??..
HANYALAH ALLAH swt...

Kehidupan...oh kehidupan..
pelbagai ragam, perangai, sikap, tabiat manusia..

Sebagai seorang hamba kepada-NYA...apa yang perlu kita buat sebagai seorang umat Islam??..
ALLAH minta satu jek kan...IKUT PERINTAHnya...TINGGALkan apa yang DILARANG..

Realiti zaman ini, penuh dengan HIDUP YANG BERSANGKA-SANGKA...

"eh, dia tu pakai kereta besar laa..mesti banyak duit kan...mesti kaya tuuu...mesti best kan dapat jadi kaya??.. dapat pakai kereta besar..."
(padahal dalam otak orang tu dok pening kepala, banyak ni aku nak bayar hutang..credit card, bayaran bulanan kereta, rumah...etc...)

"eh, dia tak keje ke???.. dia surirumah, suami dia keje sorang..cukup ke makan pakai??.. cukup ke nak bayar duit bil api, air, makan anak, sekolah sume2 tu??.."
(padahal, bahagia je family tu..makan/minum serba cukup..kenyang alhamdulillah, anak riang gembira, suami gembira sebab isteri dapat masakkan setiap hari...)

"eh, dia ni...pandang2 aku apsal??.. haaa..ngutuk aku laa tuuu..."
(padahal..orang tu juling air...sebenarnya tak pandang dia pun...hihiihih)

"apsal dia ni...status fb dia tu mcm perli aku jekkkk... sabar jelaa.."
(padahal, org tu membuat muhasabah diri sendiri, ingatan buat diri sendiri..tak niat pun nak perli sesiapa... errmmm.. ibarat kata pepatah, "siapa makan cili, dialah rasa pedasnya..")

"ooooo...dia tu ada dua bini laa.. yelaa, mentang2 lah dah kaya...mulalah nak pikir kawen.."
(padahal, org tu da lama kawen...tapi tak de anak dengan isteri pertama..isteri pertama izinkan untuk kawen lagi satu...)

"eerrmmm...post fb dia tu...sikit-sikit keluar hadis..sikit-sikit keluar ayat Al-quran.., nak tunjuk baik laa tu..."
(padahal dia sebenarnya, nak share sahaja..ingatan bersama dan juga ingatan untuk diri dia sendiri...apa yang dia tahu..apa yang dia belajar..)

errmmm...macam2 lagi lah sangkaan yang suka kita buat.,,,,kan??
kadang-kadang manusia ni tak terlepas dari bersangka-sangka...ingatan juga pada diri saya sendiri...

Tu sebab, saya lebih suka BERPUASA...hihihii..
PUASA dari berkata-kata...
lebih baik DIAM...daripada banyak cakap..benda-benda yang lagho dan sebagainya..

Jom saya nak bawa kalian kepada surah (17) Al-Isra'; ayat 36.

Surah (17) Al-Isra'; ayat 36
Bolehlah buka tafsir Al-quran kejap...
tu Al-quran saya..Al-quran per kata.. setiap ayat ada maksudnya..senang nak faham jalan ceritanya.. ;)

Saya ambil harfiyahnya...
Kalau ikutkan di tafsiran tepi tu, tak sama dengan harfiyah ayatnya.. cuba baca di poster saya harfiyahnya...

Ermmm..sebelum nak bersangka-sangka..inilah kaitan ayatnya...Saya tak pandai sangat nak ulas lanjut...tapi yang saya faham...apa yang kita sangka-sangka tu... semuanya tu akan dipohon untuk dipertanggungjawabkan semasa di sana...

Ok, next....saya nak bawa anda sekalian, merujuk kepada Surah (10) Yunus, ayat 36...;

Surah (10) Yunus; ayat 36

Jadi..apa yang kita sangka-sangka tu..errmmm...hati-hati ye....sesungguhnya hanya Allah yang MAHA MENGETAHUI dengan apa yang mereka kerjakan.....

Sangka-sangka tu perbuatan SYAITAN...huhuuh....
Syaitan / iblis...suka sangat nak pujuk kita ni kan... sobs...sobss...sobs..

Surah (2) Al-Baqarah; ayat 34:
Harfiyah:
"Dan ingatlah tatkala kami berfirman kepada para malaikat
tunduk dan hormatlah kalian kepada Adam,
maka para malaikat menghormat kecuali 
iblis (bapa jin) ia menolak (bersujud kepada Adam)
dan ia menyombongkan diri dan menjadi 
bagian dari orang-orang kafir/ingkar."

Syaitan/Iblis menolak 1 ayat dalam Al-quran...
Tetapi kita sebagai hamba-NYA?? Menolak berapa ayat dalam Al-Quran??..
Al-Quran mempunyai 6236 ayat, iaitu ayat "PERINTAH"...
errmmm...terduduk sekejap baca penolakan syaitan/iblis ni...

Berikutan ayat (17;36) dan (10;36), PERINGATAN ALLAH kepada SANGKA-SANGKA...
Rujuk pula Surah (54) Al-Qamar; ayat 17, 22, 32 dan 40.


"Dan sungguh, telah Kami mudahkan Al-Quran 
untuk peringatan, maka adakah orang yang mahu
mengambil pelajaran?"


Allah beberapa kali mengulangi ayat ini di dalam surah Al-Qamar ini...sebagai PERINGATAN...

Banyak betul peringatan ALLAH dalam surat cintaNYA... Tapi kita sahaja yang kadang terlalai, alpa nak merujuk panduan pegangan AL-Quran ni..

Saya dalam proses beringat-ingat, bermuhasabah diri, dan ingin melakukan ISLAH bersama keluarga saya...
Bersama-samalah kita mengislahkan diri kita untuk menempah kejayaan ke syurga..
IN SHAA ALLAH....aamiin...

(jika artikel saya ada terkurang, terkasar bahasa, saya pohon maaf..saya budak baru belajar..kalau salah, minta tolong perbetulkan...
Niat saya...cuma nak sampaikan ayat-ayat Al-Quran, yang mana berkaitan dengan "SANGKA-SANGKA" ni..)

Ingatan bersama daripada saya...
Elly Khalid




Emel: syamelly29@gmail.com



No comments:

Post a Comment